خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





روشهای نوین ارزشیابی-3

    روشهای نوین ارزشیابی

    سری 3

    در شماره قبل به معرفی حیطه ی شناختی و طبقه بندی سوالات در این حیطه، از جمله دانش، فراگیری، به کار بستن، تجزیه و تحلیل، ترکیب و قضاوت پرداختیم، در ادامه قصد داریم انواع سوال امتحانی را مورد بررسی قرار دهیم.

     انواع سوال های امتحانی

    1- سوال های عینی

    2- سوال های نیمه عینی

    3- سوال های انشایی

     سوال های عینی و اصول تهیه و کاربرد آن ها  

    سوال های عینی پرسش هایی هستند که اولاً نمره گذاری آن ها مستقل از نظر و قضاوت شخصی تصحیح کننده است . ثانیاً امتحان دهنده پاسخ پرسش ها را نمی نویسد و تهیه نمی کند بلکه فقط پاسخ درست هر پرسش را از بین  پاسخ های داده شده انتخاب می نماید . آزمون های عینی به سه دسته چند گزینه ای ، صحیح و غلط و جور کردنی تقسیم می شوند .

    اصول تهیه سوال های چند گزینه ای

    هر چند کسب مهارت در نوشتن سوال های چند گزینه ای مستلزم ممارست و تجربه کافی در این زمینه است اما رعایت دقیق نکات اساسی زیر کیفیت این گونه پرسش ها را کاملاً بهبود می بخشد :

    1-      متن سوال و گزینه های آن باید با بیانی کاملاً ساده ، روشن و به دور از ابهام نوشته شوند .

    سوال نامناسب : ارکان نماز قسمتی از نماز است که اگر نمازگزار آن را انجام ندهد نمازش باطل است کدامیک از موارد زیر ارکان نماز نمی باشد ؟

    الف – قیام                                                 ج – سجده

    ب- رکوع                                                      د- ذکر

     

    2-   در هر سوال فقط یک مطلب یا موضوع گنجانیده شود و از گنجانیدن بیش از یک مطلب یا موضوع در هر پرسش خودداری شود .

    سوال نامناسب : کدام یک از موارد زیر جزء ارکان و واجبات نماز هستند ؟

    الف – نیت ، ذکر                                        ج – رکوع ، سجده

    ب- تکبیره الاحرام ، قیام                               د- موالات ، ترتیب  

    3-      هر سوال را کاملاً مستقل از سوال های دیگر بنویسید .

    سوال نامناسب : ارکان نماز عبارتند از . . . . . .

    الف – ذکر                                           ج- تشهد

    ب – قرائت                                          د- سجده

    • به طور مثال در اینجا پاسخ سوالهای 2 و 3 باهم ارتباط دارند. از طرح چنین سوالاتی حتا الامکان اجتناب نمایید.

    4-      سعی کنید از طرح  پرسش های گول زننده و گمراه کننده کاملاً خودداری نمایید .

    5-      در طرح هر پرسش چند گزینه ای ضمن توجه به معلومات پایه ای دانش جو سعی کنید سوال ها ، موضوع یا مطلب مهمی را اندازه بگیرد .

    6-      سعی کنید حتی الامکان متن سوال را به صورت جمله ای مثبت بنویسید و از به کار بردن افعال منفی به عنوان فعل اصلی در متن سوال خودداری نمایید .

    سوال نامناسب : کدام خلیفه از خلفای عباسی نمی باشد ؟

    الف – سفاح                                                ب – متوکل

    ج – هارون الرشید                                          د -  منصور

    7 سعی کنید حتی الامکان از نوشتن و طرح سوال ها به صورت عبارت منفی مضاعف در متن و یا در متن و گزینه ها خودداری نمایید زیرا پیچیدگی و ابهام سوال بیشتر می شود .

    سوال نامناسب : مهم ترین عمل انسان که سبب عدم دستیابی او به بهشت رضوان می گردد چیست ؟

    الف – عدم جهاد با مشرکان                                ب – عدم کمک به فقیران

    ج – عدم توبه از خطا                                        د – عدم دوری از گناه  

    8 سعی کنید سوال ها را عیناً با کلمات و عبارات متن کتاب و به صورت کلیشه ای ننویسید . زیرا چنین کاری موجب عادت دادن دانشجویان به حفظ طوطی وار مطالب می شود .

     9 سعی کنید طول همه ی گزینه های مرتبط با هر سوال با همدیگر هم اندازه باشد و از دادن گزینه های     کوتاه تر یا بلند تر از گزینه های دیگر چه به عنوان جواب درست و چه به عنوان یکی از گزینه های انحرافی خودداری کنید .

    10 -  سعی کنید تعداد گزینه ها در همه ی سوالات برابر باشند یعنی یک سوال را چهار گزینه ای و یک سوال را سه گزینه ای و یک سوال را پنج گزینه ای در یک امتحان ننویسید .

     

    ادامه دارد......

    با ما در تماس باشید


    این مطلب تا کنون 5 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : سوال ,گزینه ,پرسش ,نامناسب ,عینی ,      ,سوال نامناسب ,خودداری نمایید ,ارکان نماز ,کنید سوال ,نامناسب ارکان ,سوال نامناسب ارکان ,
    روشهای نوین ارزشیابی-3

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده